Satu Aapajärvi
Autosihteeri – HallintoKuka olet? Milloin ja miten olet aloittanut urasi Auto-Centerissä? Mikä on työnkuvasi nyt?
Olen Satu Aapajärvi ja toimin Auto-Centerissä autosihteerinä. Aloitin 11/2003 ensin sairaslomasijaisena infopisteessä myymäläemäntänä. Sain kuulla tuttavani kautta, että Auto-Centerissä olisi tarvetta tuuraajalle. Sairaslomasijaisuus muuttui ensin määräaikaiseksi työsuhteeksi 2004 ja minut vakinaistettiin 2005. Infopisteessä myymäläemäntänä hoidin puhelinvaihdetta, saapuvia ostolaskuja sekä muita taloushallinnon avustavia työtehtäviä. Infopisteen työ vaihtui autosihteerin työhön keväällä 2008. Autosihteerin työhön kuuluu ajoneuvojen rekisteröiminen, vakuuttaminen, autojen laskutus sekä muita taloushallinnon taustatöistä.
Mitä toivoisit uusilta työkavereiltasi?
Uusilta työtovereiltani toivon innostunutta ja pitkäjänteistä asennetta uuden oppimiseen, hyviä tiimityöskentelytaitoja, paineensietokykyä ja joustavuutta. Valmis tekijä en ole itsekään aikanani ollut, mutta työ on opettanut paljon ja työtovereilta saa aina apua ja tukea asiassa kuin asiassa.
Millaisena koet Auto-Centerin työpaikkana?
Auto-Center on mukava työpaikka, jossa on hyvä ilmapiiri sekä mukavat työkaverit. Täällä autetaan ja neuvotaan toisia, kun tarvitsee apua. Omistajat ja esimiehet ovat helposti lähestyttäviä, perheyrityksessä heitä tapaakin päivittäin ja monesti vaihdetaan kuulumisia.
Jos joku harkitsee samanlaista työnkuvaa / -uraa, mitä vinkkejä sinulla olisi antaa hänelle?
Vinkkinä autosihteerintyöhön hakevalle on olla periksiantamaton ja pitkäjänteinen. Moni taho vaikuttaa meidän työhön (mm. Trafi, Verohallinto, lainsäädökset, maahantuojat), joten asiat saattavat muuttua nopeastikin. Autosihteerin työ on välillä hektistä ja pitää osata ja hallita monia asioita samanaikaisesti, jolloin paineensietokyky on hyväksi. Paperityö on tälläkin alalla menossa pikkuhiljaa yhä sähköisempään muotoon, joten hyvät it-taidot ovat työssä tarpeen. Työssä käytetään monia eri ohjelmistoja, mutta niitä oppii käyttämään ajan kanssa ja muut työtoverit auttavat kyllä sinua niiden käytössä. Asiakaspalvelutyössä sosiaalisuus ja helposti lähestyttävyys ovat hyviä valtteja.